KNF-prijzen 2021

KNF Award 2021 voor beste première op het Nederlands Film Festival

Julius Koetsier, Joyce Roodnat, Theodoor Steen, Ruud Vos en Maartje Willems vormden de persjury op het NFF van 2021. Na een relatief kort, maar des te vruchtbaarder juryoverleg kwamen er drie genomineerden uit de bus, de documentaires Up To G-Cup van Jacqueline van Vught, The Photographvan Sherman De Jesus en De Bellers van het viertal Meral Uslu, Maria Mok, Paul Cohen en Martijn van Haalen. Deze blonken uit, want “ze gaan alle drie uit van een klein gegeven en voor je het weet geven ze je een draai om de oren”. Maar de uiteindelijke winst ging naar Up To G-Cup. Zo valt in het juryrapport te lezen: “Vrouwen in Koerdisch Irak die hun tong achter hun tanden moeten houden, vinden in een lingeriezaak een vrijplaats. Wij mogen meekijken, omdat regisseur Jacqueline van Vugt een veilige bubbel creëert, zoals winkelier Shapol Majid dat ook heeft gedaan. De jury is unaniem onder de indruk”. (Ruud Vos)

KNF Award voor Beste Afstudeerfilm van de NFF Studentencompetitie 2021

De lijn van 2020 wordt voortgezet, waarbij de KNF-jury de films heeft beoordeeld van afstuderende makers van niet alleen de Filmacademie, maar ook de HKU, St. Joost, Willem de Kooning en de verschillende andere opleidingen van het land. Lisa van der Waal en Ronald Simons maakten dit jaar de jury uit, nadat Sebastiaan Khouw dit jaar helaas vanwege persoonlijke omstandigheden moest afzeggen. Tijdens het beraad waren er twee films die naar boven dreven: Verlangen van Lotte Salomons en Science Around Us van Arif Abdillah. En al is laatstgenoemde een film “die in korte tijd een even persoonlijke als collectieve en urgente wereld voor de kijker opent” en zijn Speciale Vermelding dubbel en dwars verdiende, de Award ging uiteindelijk naar Verlangen. Een animatiefilm die er volgens het rapport “uitziet als een bewegend aquarelschilderij dat een fragment uit het leven van een incompleet gezin verbeeldt. Het sombere kleurgebruik benadrukt de kille stemming waarin de overgebleven gezinsleden, een vader en een zoon, verkeren. Prachtige metaforen zijn gebruikt om uit te drukken hoe de vader zijn emoties niet kan uiten.” (Ruud Vos)